Kesayangan ;)

06 February 2011

Selamat Semuanya

assalamualaikum



Kali ni bukan nak dok menggebang-gebang pasal tunang dah. Itu dah lepas , biarkan yang berlalu teros berlalu. Haiyak!Sekali cakap macam ahli filosophy pulak tahu x. Gua pasal nak melebar bontot pastu bukak kedai roti canai, campur sikit dengan cerita sensasi dengan berita hebat, memang gua rase boley menang anugerah gerai paleng kepoh skali.Kalah kedai mamak ke, kedai Taj ke yang bersepah-sepah kat muka bumi ni. Bile ntah gua nak insaf, manela gua tahu, ayat yang paleng fofular masa kini ''No komen'' ,   ''Hidayah redah banjir, xsampai lagi''. 




Cakap pasal banjir, ingat x yang gua penah cakap yang gua jadik mangsa banjir minggu lepas???Hah, kalu x ingat, xpe, gua bagi can kat korang nak remind balek, klik dekat SINI . Haaaaaaa, dah ingatkan? Meh kite sambung citer balek meh. Tadi petang dengan sejahteranya gua dah selamat sampai ke Kuantan, ataupun dengan nama gelaran manjanye, tempat Dajalan gua.Bukan hape, bile sampai sini je gua rase tanduk dengan ekor shaiton gua keluar dengan megahnye tanpe disuruh-suruh. Kali ni punye laluan, alhamdulillah, lalu jalan biase, tapi perjalanan kali ni memanh agak tragis larh.Sebellum ni gua yang jadi mangsa banjir, mase nak balek Kuantan, gua pulak tengok keadaan kesan banjir yang melanda separuh daripada Bandar Segamat.


Ada jugak jalan yang masih lagik tutup disebabkan air masih melimpah ruah atas jalan. Naseb memang menyebelahi gua dan geng-geng bas gua yang laen, ade jalan alternatif untuk kali ni. Memang arh macam pening-pening langau lagi siap tekak gua boley nak mengada-ngada meloya pulak, Naseb baek x muntah dekat pakcik yang duduk sebelah tu, kalau x, memang x naya gua nak menjawab???


Disebabkan dah kekurangan kerja dalam bas ditamah pulak dengan tahap kejakunan yang melebihi tahap maksima, gua dengan selamba paraknye telah mengambil beberapa keping gambar dengan harapan gua dapat berkongsi dengan korang sumer. Macamane keadaan banjir yang melanda Jementah,  Segamat. Skali skale kene bersyukur taw x sebab rumah korang xdelah kene naek air macam sesetengah mangsa banjir yang makan x cukup, rumah da habes naek air n barang-barang pown dihanyutkan oleh air yang deras tu.


Berbekalkan kemegahan dan kesombongan matahari yang dah mule mendabik dada dan kembali mengejek hujan, alhamdulillah, air pown dah maken surut dan mangsa-mangsa banjir pown ade separuh yang dah pulang kerumah dengan perasaan yang sedih sebab besar daripada harta mereka punah dibawa arus. Tapi, pada mereka, ape yang paleng menggembirakan sememangnya pulang kerumah mereka sendiri.



Antara gambar yang sempat disnap-snap masa dalam bas tadi......





nampak x yang pokok macam dah layu tu, tu kesan daripada air banjir








nih mase nak baiki jambatan ni







pokok kelapa sawit nih separuh daripada pokok tenggelam mase haritu








ade lagi yang masih tenggelam







kilang simen yang dah hanyut, n jalan yang dah pecah sedikit






rumah di baru pulih sikit jerk....






air pown masih dalam paras bahaya














kalau hujan sepam dua lagi, memang jambatan ni tenggelam balek







yang ni susah nak cakap...






rumah terbakar panggil bomba, bomba datang berlumba-lumba...banjir tiba dengan tiba-tiba, abg bomba bertimpa-timpa *xde motif*





nih sg Segamat yang dah surut dah air





Alhamdulillah, kalau keadaan cerah sepanjang minggu nih, InsyaAllah, semua mangsa banjir boleh balik, gua syukur rumah gua xkene, tapi jalan masuk kampung gua memang dah kene block dengan air. Kene ar lalu jalan Zon Topi Keledar.Naseb baek ade jalan alternatif tu, kalau x, memang naya larh, kene tunggu Tan Sri Muhyiddin bagi sewa helikopter beliau untuk mengangkut gua balek Kuantan nih.



Sesungguhnya Allah itu menurunkan bala atas dasar memberi peringatan untuk hambaNYA agar kembali kejalan yang diredhai olehNya. Beringatlah sebelum terkena





Sekian, babai




Renung-renungkan dan selamat beramal!!!

No comments: