Kesayangan ;)

20 November 2012

Kuasa Bukan Lesen

assalamualaikum


Bila kita dah jadi ketua dalam sesebuah organisasi. Jangan bersikap berlagak. Ingatlah apa yang kita ada semuanya milik ALLAH, ALLAH nak berikan kita kesempatan merasa kesemua itu. Lagi satu, janganlah kita menindas orang yang berada di bawah kita. Kalau pekerja-pekerja kita tu anak ikan, anak ayam ke, bolehlah kalau bos nak tengking, nak buat x dengar atas setiap pendapat yang pekerja bagi sebab memang dah confirm bos xpaham satu hapah pown butir perkataan yang dikeluarkan oleh pekerja-pekerjanya.

Tapi aku rasa majoriti pekerja dekat atas muka bumi ni memang manusia. Tenaga manusia yang boleh dkerah, manusia yang boleh menyuarakan pendapat, manusia yang boleh mengikut arahan. Hati pekerja ni orang atasan kene ambil kira sebab bila pekerja dah bosan, bila-bila je pekerja boleh nak menyumpah seranah orang atasan. Bukan alasan x bersyukur dalam melakukan sesuatu kerja, tapi bila diperlakukan seperti binatang dan asyik nak kena kerah macam hamba abdi, tak akan ada orang yang nak kekal kerja di bawah bos macam tu taw!

Tapi sebenarnya, seorang majikan yang pandai ambil hati pekerja adalah seorang majikan yang bagus. Kalau macam tu, semua orang tak nak lepaskan majikan tu. Bukan nak duduk mengendeng je kemana saja bos pergi, maksud aku, mesti pekerja akan bekerja lama lama dekat organisasi tu. Ingatlah wahai para bos sekalian, apa yang diingini oleh seorang pekerja adalah sikap prihatin, sporting dan tegas seorang ketua. Maksud sporting kat sini bukanlah sesuka hati nak biarkan pekerja tu cuti tapi dibayar gaji. Bukan macam tu, maksud aku, sportingla, time kerja, kerja secara profesional. Kalau nak tegur pekerja, tegur secara berhemah. Jangan jadi berat sebelah. Kalau ada pekerja baru masuk, jangan anaktirikan pekerja baru tu. Hormati setiap pandangan yang diberikan oleh pekerja. Barulah seronok pekerja tu bekerja. Aku tulis macam ada pengalaman je nak handle beratus ribu pekerja. Padahal, aku baaaruuuuuu masuk alam pekerjaan. Hiyarhhhhhh. Sejujurnya, kalau kerja memang perlukan kesabaran yang amat tinggi. :)




Sekian, Wassalam




No comments: