Kesayangan ;)

15 April 2012

Zaman Kanak-Kanak Yang Ohsem ~ 2

assalamualaikum




Kalau imbas balik masa zaman muda-mudi, memang indah yang amat, dengan keadaan diri yang suci, telus dan murni, ouh tersangat ohsem. ^__^.


Dulu, kalau bagi aku surat khabar lame dengan lidi pown aku dah puas ati bebeno gamakyne. Mende yang terlintas dekat mata aku ni adalah layang-layang!!!!! Kehkehkeh. Kalau datang hangin aku nak buat layang-layang tu, dengan adik-beradik, sedara mara, jiran-jiran sekali aku tolong buatkan. Lepastu, tang nak cari tali buat tarik layang-layang tu biar pegi tinggi-tinggi, sebuk larh kelam kabut memasing nak curik daripada emak depa.Pastu kejap lagi kalau emak diorang menyanyi melalak duk tanye mane pegi diorang punya benang, kemain lari macam tikus bertempiaran.cehhhhhhh



Dulu, zaman belum moden macam sekarang, nak layang-layang jenis apa pown lantak engkolah, pegi je kedai tu hah, kat tepi pantai, konfem ko jumpe layang-layang yang berbagai jenis bentuk, rupa dan warna. Macam cara nak memmberisihkan najis je aku gamaknya. Layang-layang angry bird pown ada ko tahu????Sekarang orang dah panjang akal, buat layang-layang guna plastik, ringan dan boleh naik tinggi sampai langit ke tujuh pown xda orang heran. Kalau nak main waktu hujan pown lagi xda sapa yang kesah weyh!!!Itu pown kalau korang punya layang-layang boleh naik atas langit tanpa sebarang kecederaan. (-___-)'












Sekarang ni aku ada rasa macam nak buang tebiat, nak buat balik layang-layang yang menjadi nostalgia tu dan main di kalangan orang-orang hebat sekarang ni, Aku rasa macam nak lawan je sapa punya layang-layang naik lagi tinggi. Aku rasa, mesti orang sekeliling aku buat muka x bersalah lepastu lari lajulaju tinggalkan aku sorang kat tempat tu sebab pikir aku ni dari generasi bila ntah lahir. Demi menjaga maruah orang-orang Malaysia yang aku sayang ciom pelok ketiak bau busuk bacin, aku xkan buat macam tu wey, aku xgila lagi derrr.






Hah macam inilah ghopenye layang-layang yang aku buat tu, kalau nak tambah cantik lagi, buat arh ekor kat hujung dia tu sepanjang mungkin. Bukan apa, ekor dia tu yang menambah power layang-layang ni nak pegi jauh atas langit. kihkihkih. Xsangka aku masa kecik aku dulu punyalah kreatif macam ni sekali. Dah besar, kreatif dia bab lain lah pulak dahhhhhh. Manusia kan dah makin maju, sebab tu lah kene kreatif bab lain pulakkkk ye dak???



Kalau yang kreatif lagi sikit, nak buat guna kertas kaler-kaler, memang nampak menyerlah, kalau dekat atas jalan raya orang kene berenti, jalan, kalau dekat udara dia boleh main langgar-langgar layang-layang orang lain. cehhhhh *pernah buat*. Lepas tu bila orang tanya apesal layang-layang dia dah rebah ke tanah cakapla xtahu.hamboiiiiiiiii. :p














Seronok bila tengok layang-layang kita tinggi atas langit selepas berpeluh busuk hapak sebab lari-lari keliling rumah sendiri, xcukup pinjam laman rumah orang sebelah pulak semata-mata nak terbangkan layang-layang kita kat atas langit. Bila dah lencun baju sebab lari-lari, tengok layang-layang kat langit terus rasa puas hati, padahal orang sebelah dah pengsan dek kerana xtahan bau yang terlampau wangi *itu tipu*.




Bila dah besar, terlampau bizi dalam mencorak masa depan, terus rasa nak jadi macam layang-layang yang ikut je rentak orang. Ikut liuk lentok angin ke mana ke pegi. Xpayah susah-susah nak pikir masa depan, pikir halangan semuanya lah. Tapi xseronok bila dia dah koyak, xda sapa nak amik tawu pasal layang-layang tu lagi kan??? 



Sekian, babai






2 comments:

Cik Lyeen said...

Tak penah main layang2..sedihnya..hehehehe:(

Hajar Yumi said...

alololololo cik lyeen, jangan sedey, nanti ada masa kita pegi maen layang2 hokeyh??? =)