Kesayangan ;)

08 January 2012

Menu Ayam Masak Cili Api - 1st Trial

Assalamualaikum


Harini hari percutian untuk aku dan kawan-kawan serumah.Bukanlah harini je, dah 2 hari, tapi semalam aku dengan kawan serumah pegi jalan-jalan dekat KL, balek ari kaw tahu?Best friend aku siap cakap macam pegi pamsar malam je, sebab pegi pagi buta, balek malam. Ceit, dia ingat aku x mampu buat ke???hahahahaha, nampak benoooo bongkaknye...kehkehkeh.


Berbalik pada cerita hari ni, di pagi hari yang indah lagi berseri dengan hiasan cahaya matahari, aku dengan ain telah merancang nak jadi chef pada hari ni. Menu yang kitorang akan pertaruhkan adalah ayam masak lemak cili api yang dimasak oleh aku sendiri dengan sayur goreng menu ain. Secara jujurnya, aku ni baru petame kali nak masak menu ni, kire ni macam percubaan jugaklah kirenye. Aku dah pesan dekat member-member aku, sedap tambah, xsedap paksa makan dan simpan perasaan nak kutuk tu dalam hati je.Ngeh3.


Lepas balek dari kedai MITA JAYA, kedai yang ada dekat apartment kat BENTONG ni, aku dengan Ain pon memulakan operasi basuh ayam, siang sayur sedia bahan-bahan dan yang laen-laenlah. Masa nak sedia dan tumbuk bahan-bahan masak ni memang xde terfikir langsung nak ambil gambar sebab takut nanty masak x menjadi pulak, kang kalau x jadi nanti, dah satu masalah yang laen pulak.Karang xde pulak yang nak tolong makan dan habeskan lauk tu. So, ni jela yang aku dapat bagi untuk korang teliti, tengok dan nilai ye.



taraaaaaaaa









masakan ainnnn sayur goreng!!!






air spesel anggur sejukkk






jemput makan semua....






Okey, secara kesimpulannya, masakan aku not bad la jugak, nak kata sedap xdala sangat, tapi mabeles la jugak kan.Budak rumah aku makan bertambah-tambah la jugak. Memang pedas sedikit tapi diorang tetap tambah jugak, kehkehkeh. Sodap la tuh...Aku dah lame teringin nak masak ayam masak lemak cili api ni, arini memang tercapailah hajat aku tuhhhh.


Sebelom aku mengundurkan diri, meh aku bagy resipi AYAM MASAK LEMAK CILI API versi campak je....




1 ekor ayam
15-20 batang cili api(ditumbuk)
3 ulas bawang putih & bawang merah(ditumbuk)
halia dan kunyit sebesar ibu jari (ditumbuk)
sebatang serai
1 keping asam keping
2 kotak santan
2 cawan air masak


Cara-caranya:

1. masukkan ayam dengan rempah-rempah yang telah ditumbuk lumat dalam periuk dengan sedikit air
2. rebus sampai keluar stok ayam
3. masukkan santan 
4. masukkan air sedikit demi sedikit
5. masukkan serai yang telah dititik
6. masukkan garam, serbuk perasa dan tunggu sehingga santan mendidih...
7. siap dan sedia dihidang...




Sekian, babai dan selamat mencube.... ;)





No comments: