Kesayangan ;)

12 November 2011

Ragam Manusia

assalamualaikum


Mintak maap semua sebab gua dah lame sangat x update blog. Bukan ape korang, bz sikit sebab dah sampai Final exam dah, xlame lagy akan menghampiri ke arah praktikal pulak, lega rasanya bakal dapat menghabiskan 3 sem dekat kolej ni, xlame lagy akan berakhir penderitaan yang memang x berbelah bagy lagi.

Kalau cakap pasal manusia, biaselah, manusia ni ada macam2, ada yang bermuka-muka. Depan kita baik, belakang kita bukan main mengutuk kita, siap dengan perencah asam pedas, mee bandung sumer siap. Nak tokok tambah bagi sedap lagi memang ada punya, berlawan xnak kalah taw. Bagi gua, memang gua dah penant nak melayan kerenah manusia yang macam ni. Pening kepala nak uruskan, bukan tu je, kadang-kadang dengan sikap mereka ni jugak. mulut jahanam mereka ni jugak, kita yang x bersalah turut terbabit sama.

Pada gua, gua lebih senang menutup mulut bile benda sebegini berlaki, bukan nak tunjuk yang kita xmampu melawan, bukan nak tunjuk yang kita takut, tidakkk..... Korang penah dengar x yang orang yang menahan marah adalah orang yang paling kuta berbanding dengan orang kuat yang berlawan pedang, berlawan kekuatab dan orang yang kuat beralah mulut. Begitu besar kesabaran orang yang tahan marah ni.

Kita sebagai orang Islam kene jadikan Rasulullah sebagai contoh. Rasulullah siap masakkan bubur untuk makcik sebelah rumah yang selalu menghina, meletakkan najis, sampah sarap depan rumah baginda menghina dan mencaci baginda bila mengetahui makcik tu jatuh sakit. Tapi kalau pada zaman kita sekarang ni, bukanlah nak suruh ikut macam tu, nanti takut dan dikhuatiri orang tu ingat kita ni nak hasut dia ke ape ke, ke buang tebiat jadahnye lah kan???

Zaman sekarang ni, kalau nak menghadapi segala gangguan jahat manusia lebih-lebih lagi dari segi mulut yang berbisa, senang je, kita sabarkan hati kita, kita doakan kebaikan untuk dia. Tujuan kita bukan nak mintak dia diam sebab kalau kita buat baik macamane pown, kite  xtaw yang belakang kita dia akan terus mengutuk dan menceritakan perkara buruk pasal kita. People, we doesn't know what are they thinking and what they gonna do...

Hurm, guys, nak cerita pasal manusia ni sampai kesudah pown memang xkan habes, what that i can say, biarlah, biarlah sebab hati ni dah sebal nak hadap semua benda ni. Kita memang pernah baik dengan orang, kita xkan pernah sedar apa kesilapan yang kita lakukan dalam memilih sahabat dan rakan yang kita anggap akan jaga kita, rahsia kita. Untuk ingatan, pengalaman mengajar kita terlalu banyak benda. Kadang- kadang we need to keep all the secret by own. X semua orang kita boleh pecaya bulat-bulat. Terlampau baik pown akan dikhuatiri satu hari nanti kita jadi musuh dengan dia.

Dah berapa lama hidup dikelilingi kawanan rakan dan only one sahabat yang sampai sekarang i just can put my trust on her. Memang pebagai ragam manusia kita boleh tengok dan analisa bila kita meningkat dewasa. Kadang-kadang kita rasa jemu, tapi apakan daya, ini semua takdir hidup kita dan kita xkan pernah boleh lari seandainya kita masih bertapak di atas muka bumi ni.

Just a short entry guys, saja nak bagitau yang semalam 11 . 11 . 11....So?????what?????semalam dah berlalu something yang menyakitkan tapi xpe, alhamdulillah, atas didikan mak abah, mak abah tetap cakap, kalau kita nak tengok silap orang, tengok balik dekat diri kita sebab silap tu mesti datang daripada diri kita... :)






~the one that i only trust the most~







Pesanan dari gua, kalau kita baik, jangan terlalu baik, takut satu hari nanti kita terpaksa nak memusuhi dia. Baik berpada-pada, jahat sekali sekala.....





Sekian, babai












No comments: