Kesayangan ;)

16 April 2011

Entri Emosi Sedikit

assalamualaikum



Nampak????Kali ketiga gua bagi salam sebab nak masuk 3 entri dah arinih. Memang sejujurnya, blog gua nih xbanyak pown mende gua cerite pasal diri gua kan. Bukan ape, blog lame gua yang terbiar macam anak buangan tu dah cerita pasal diri gua, kali ni macam nak cerita bende laen sikit larh kan. Tapi pape pown, mende nih xkan lari punye, sejoh mane kite nak lari untuk cerita pasal diri kita dalam blog, kita xboley nak cerita sebab blog nih umpama diari kita, realiti hidup kita, cume cara penyampaian korang tu yang berbeza. Ade orang prefer nak citer cara kartunis, ade orang nak citer direct teros! Terpulanglah dengan cemane cara penyampaian orang tu kan.


Untuk jadi jujur, kali nih memang gua akan citer sedikit arh pasal personal life gua. Bukan niat pown nak memburukkan sesape, gua bukanlah seburuk tu nak citer pasal keburukan orang, nak mengaibkan orang ke hape ke, tu sumer memang bukan gua arh.


Entri kali ni agak beremosi sikit sebabkan gua ade masalah emosi yang xberapa gua hebat nak handle. Mase minggu exam macam ni arh sumer masalah sebuk nak serbu pale hotak gua. Kadang-kadang gua pikir, kenapa gua jadi terlalu baek, mungkin sebab ajaran dan didikan mak ngan abah yang buat gua jadi macam ni. Perfect to mak n abah! ;)


Dulu-dulu mase buat esei english, mesti kene letak 'the factor that causes this things happen...', kebiasaannye soklan die lebey kurang macam tu. Maklumlah, bebudak, muke ngan otak masih suci murni lagi, antara faktor yang difikirkan, kerajaan, ibubapa, rakan sebaya dan sebagainya. Mule-mule memang pikir segala haram jadah tu akan terjadi masa dalam esei jerk, sebab yelah, mase tu pikiran belo atang dan x luas lagi. Sekarang nih, realiti tu terjadi. Kebanyakan perkara terjadi sebab pengaruh rakan sebaya or xsebaya, nak jadi macam kawan dan sebagainye. Weyh helo, jauh mane kite pegi, kite xkan lari daripada perkara tu. Rakan tu memang dah jadi tempat kedua dalam hidup kita lepas mak bapak kita taw.


Kawan ni pulak x semuanya baek, ade yang jenis makan kawan, ade yang jenis baek gile vavi, ade yang jenis talam berlaukkan muke dan macam-macam lagi. Pernah kan korang dengar, kalau ramai orang, lagi macam-macam ragam manusia yang kite kene hadapi. Pada gua, macam-macam jenis kawan dah gua jumpe selama nak dekat 21 taon gua hidup nih. Tapi tu sumer bak kata orang karma, kalau kite buat jahat, orang buat jahat balek kat kite, kalau kite baek, orang pown baek larh dengan kite. Ade satu je yang aku xpaham sampai sekarang....


Masalahnye kalau kite buat baek macam nak mati dekat orang pown, orang akan buat jahat dekat kite, tu namenye manusia yang x reti nak bersyukur, xreti nak diuntung. Hah, paham tu? Temperature gua dah nak naek dah ni, baek ati-ati ketika menaip, kang exciden x masal.





Gua jadi xpaham dengan manusia yang bile kite buat baek dengan dia, dia jadi x hargai kita. Bile susah, kelam kabut cari kita, bile senang memang kaw ber-hu-ha-hu-ha-hu-ha-hu-ha dengan orang laen kaw lupe sape yang tolong ko mase ko susah, kecemasan ke hape ke watsoever. Bukan gua nak mintak dihargai, tapi gua nak mintak depa tu bersyukur dengan adenye orang yang macam jenis-jenis gua nih.


Terus terang cakap, gua nih kalo ade kawan, gua jage kawan gua sebab gua sayang, gua xnak mende buruk jadik kat diorang. Dah tapi kalo empunye badan tu buat bende yang memang sendri nak sakit, silekanlah. Gua xnak masok campor dah. Memang gua baran, mase susah, cari, mase senang ko blah camtu. Itu  ke kawan? Kalau rase ko akan buat macam tu dengan gua, apesal dari dulu mase memule ko kawan dengan gua, ko x cakap dengan gua jangan amek endah pasal mende ko nak buat? Senang sikit, xdelah gua nak pedih-pedih ati tahan marah, kene cop pompuan murah dengan ko sebab gua g tunjuk bukti kat pakwe ko!


Kalau gua jahat erk, memang boley aje gua nak pedajal ko tu. Nak wat jahat kat orang memang senang je, xde susah mane, tapi bile pk, ade rase sayang dalam ati, sebab tu gua x buat. Tapi pade ko, gua nih macam sampah. Sekarang gua memang dah malas dah nak amek taw pasal ko. Memang ko xde rase pape sebab sekarang ko dah ade kawan baru, dah ade 'kekasih' baru yang ade semuanye. Ade motor nak bawak kaw berjogging tetiap petang. Kalau ko kawan dengan kitorang, dengan gua, memang kitorang jalan kaki jelah kan nak pegi jogging tu.


Memang gua rase macam annoying gile bile gua hamek taw pasal ko, tapi kan, dalam diri gua nih ade sifat tanggungjawab, malas arh gua nak kecoh-kecoh havoc-havoc bikin panas ati pakwe lu! Kang ade yang jadik penghuni sepital plak kang. Memang gua rase xde maknenye ko nak bace blog gua nih, kalu ko bace pown, gua pedulik hape????Selame nih, aty gua ko xpenah plak nak jage, ko tipu gua. Ko taw bile gua x ajak ko pegy memane ko kecik aty. Dah kalo ko nak bekepit dengan 'kekasih' ko tu tiap mase, bile kitorang ajak, ko ade jerk alasan, ko ingat kitorang x kecik aty???


Ko jangan ingat arh gua nih jeles tengok ko dengan 'kekasih' ko tu. Gua xde aty secalit pown dengan dia larh! Gua lagi bahagia larh bile gua sedar yang selame nih, gua nih dipergunakan oleh ko jerk taw x? Gua kawan dengan semua orang, tapi bile gua sedar yang xsemua kawan kita tu baek sebenarnye, gua dah tawar ati nak jadi baek dengan orang. Siryes cakap weyh!


Lu jadi pelik bile gua laen dengan lu tapi masalahnye lu ade ke kesah pasal gua?Ade lu pk apesal gua jadi camnih?Gua rase lu xde mase nak pk segala menatang haram jadah tu sebab lu sebok jage ati 'kekasih' lu, jage ati 'pakwe' lu dan orang laen lagi.


Entahlah, xberbaloi rasenye nak bebel tapi xde orang yang nak amek taw sangat pown. Ape yang gua nak ingatkan, kawan yang menanges xselalu ade untuk kita, kawan ketawa, memang melambak kite boleh jumpe. Kepada sesiapa yang ada masalah macam ni n pernak jadi macam ni kat korang, sile bagy nasehat, gua xtaw cemane nak habeskan blaja kalau emosi gua selalu nak terganggu jerk.


insyaALLAH boley membantu





assabaru minal iman...



insaf bebeh




Orang ade jugak cakap, biar je, memang gua sedang membiarkan larh nih, sampai aty gua rase nak meletop sangat tahan marah. Xpe, xpe, sabar larh, mungkin take time sumer bende nih kan. Till then, chill everybody, dah rase lega dapat luahkan mende nih..yeah!!!!




Dengan rasa marah!!!!klik lah!!!!





Gua cube untuk jadi penyabar sampai ketahap ini, maknenye gua maseh lagi mampu bersabar...Semoga ALLAH kurniakan gua kesabaran tu...






Sekian, babai


2 comments:

duniapadamataaku said...

bersabar lah. :)
nice blog lah.
jum komen2 di blog saya
http://rocketstarlife.blogspot.com/

Hajar Yumi said...

thanks for komen...biaselah kan???hidup kalau xde rase camnih...ilang perencah..ngeeee