Kesayangan ;)

03 March 2013

Ada Rupa, Ada Harga

assalamualaikum



Setiap kali bukak, mesti akan ada yang tanya, kalau malas nak update blog, baik jangan buat blog. WO WO WO, jangan marah maaa, saya bizi, idea memang penoh berkepuk dalam kepala otak. Namun apakan daya,     dah aku pemalas nak menaip, sebab tu aku macam lembu sikit nak update blog ni. Sori, mungkin aku akan dapat ilham daripada Haji Ilham untuk update entri bernas lagi nanti.


Cukup-cukup aku melalut bagi korang memahami aku mengapa aku selalu pemalas tahap nak kene bunuh update blog. Marilah kita kembali ke pangkal jalan dan pangkal tajuk *ayat budak SPM baru belajar buat pendahuluan karangan*.



Sebenarnya cerita ni cerita dah lama, adalah dalam 2 bulan yang lepas, ekh, jangan nak BOO BOO kan akulah, kang ade yang kene sepak free. Biarlah cerita ni dah lama pown, aku nak update jugak, at least, ada jugak entri baru, bukan entri Salam Maulidur Rasul tak sudah-sudah tiap kali masuk blog ni.




bukan kereta aku, kereta yang aku tumpang sahaja untuk pergi bekerja




Haritu, aku dan rakan sekerja pergilah membasuh kereta dengan harapan mereka membasuh kereta seikhlas hati dan jiwa dan raga. Kami pergi ke drive through carwash. Ape korang ingat McD , KFC dan yang sewaktu dengannye je ade drive through? Car Wash pown ada jugaklah drive through weyh, yang 4 hengget tu je. Ala kalau ko cuci kat sini umpama ko menshampoo kan kereta ko. Ala yang ade macam rerambu ramba nak cuci kete tuhhh. Aku sebenarnye xda lah tahu mane pown, tapi adela dua kali aku teman orang cui kereta gunakan perkhidmatan drive through nih. Kalau orang yang ada sakit jantung, xboleh nak terkejut terkujat ni, aku nasihatkan janganlah bawak diorang pegi sini, sebab dekat tempat ni, banyak benda yang boleh terkejut terkejut, pastu banyak jugak arahan diorang, xboleh tekan clutch, xboleh pegang sterenglah bla bla bla...Ekh, aku ni membebel macamlah aku yang bawak kereta tu, padahal aku yang jadi co-pilot nye.



ni lah yang aku kata rambu-rambu macam rambut afroo Alleycat tew





Bila korang dah masuk kat rambu-rambu tu kirenye kete dah bajet bersih , keluar dari ttempat tu, adelah bangla yang dah ready nak lap-lap nak touch kete korang tu. Owh lupa nak bagi tahu, selain menggunakan perkhidmatan mesin, ada jugak tenaga manusia yang mereka gunakan iaitu untuk menyapu sabun di badan kereta, bersihkan tayar dan jugak polish kereta, tidak dilupakan untuk mengeringkan jejehan air yang berjurai selepas masuk ke dalam mesin rambu-rambu ini.


Biasanya bila korang dah masuk kat mesin ni, korang boleh je teros ke pintu keluar untuk di kilatkan tayar dan meneruskan perjalanan ke destinasi anda seterusnya. Namun, pada hari demikian, kawan aku ni mintak untuk di vakum keretanya. Oleh hal yang demikian, kitorang kene turun dari kereta dan memberi peluang kepada pekerja bangla dan nepal ataupun myanmar yang menetap di kotai berdekatan untuk membersihkan kereta. Kita pown boleh tengoklah cara kerja mereka. Mereka akan mengerumuni kereta dalam lima hingga enam orang dan 'kerja'kan kereta tu. Hasilnya, memang mengecewakan, maklumlah, bangla yang buat kerja, diorang pown main tolak-tolak je buat kerja ni. Padahal nak vakum kereta je pown, tapi bila kitorang masuk, boleh pulak ada je saki baki pasir yang tinggal.


Haish inilah beza harga dengan perkhidmatan yang diberikan, memang aku akui, kat sebelah Drive Thru Car Wash ni ade sebuah lagi car wash yang dikendalikan oleh seorang cina dan kerja yang dia buat tu amat memuaskan, harga pown murah, beza bape ringgit je dengan drive thru ni. Inilah yang dikatakan 'ada rupa ada harga'. Kerja yang diorang buat pown asal buat je, xda pown fikir nak buat sungguh-sungguh. Harga mahal, kerja pown puas hati, harga murah, perkhidmatan pown murah.









No comments: